Logistiek

Bent u op zoek naar bouwgrond op een logistieke hotspot? Wilt u weten wat de beste locatie is voor de bouw van een logistiek centrum? Bouwgrondvinden.nl heeft talloze kavels beschikbaar op alle logistieke hotspots van Nederland en heeft de kennis om u te adviseren over de beste locatiekeuze voor uw bedrijf.

Onlangs is wederom de ranking samengesteld van de logistieke hotspots in Nederland. Hieruit komen onderstaande hotspots

1.   West-Brabant (Oosterhout - Breda - Roosendaal - Bergen op Zoom - Moerdijk)
2.   Tilburg - Waalwijk
3.   Venlo - Venray
4.   Rivierenland (Tiel - Geldermalsen - Zaltbommel)
5.   Utrecht (Lage Weide) - Nieuwegein - Vianen
6.   Schiphol
7.   Oss - Veghel - 's-Hertogenbosch
8.   Eindhoven - Helmond
9.   Twente (Almelo - Hengelo - Enschede)
10. Keyport midden Limburg (Roermond - Weert)
11. Zuid-Limburg (Maastricht - Heerlen - Sittard - Geleen)
12. Almere - Lelystad - Zeewolde
13. Arnhem - Nijmegen
14. A12 Corridor (Lansingerland - Zoetermeer - Zuidplas - Waddinxveen)
15. Rotterdam - Nieuw Reijerwaard
16. Liemers (Duiven - Westervoort - Zevenaar - 's-Heerenberg)
17. Noordzeekanaalgebied (Havengebied Amsterdam - Westas)
18. Maasvlakte I en II
19. Zwolle - Kampen - Meppel
20. Stedendriehoek (Apeldoorn - Deventer - Zutphen)
21. Drechtsteden
22. Emmeloord
23. Vlissingen
24. Heerenveen - Drachten
25. Dryport Emmen - Coevorden
26. Alkmaar - Enkhuizen
27. Delfzijl - Eemshaven
28. Hoogeveen

Al deze logistieke hotspots hebben weer hun eigen voordelen en specialisaties. Zo is Venly - Venray cross border e-fulfilment hotspot nummer 1 en Utrecht (Lage Weide) - Nieuwegein - Vianen nationale e-fulfilment hotspot nummer 1 en distributie hotspot nummer 1.

Belangrijke locatiecriteria logistiek

Maar welke locatie brengt uiteindelijk het meeste rendement op? Het blijkt dat iedere branche om haar eigen benadering vraagt. Bouwgrondvinden.nl heeft de kennis om u te kunnen adviseren over welke locatie psat bij de eisen en wensen voor de ontwikkeling van een logistiek centrum. Op bouwgrondvinden.nl zijn diverse kavels beschikbaar die geschikt zijn voor de bouw van een logistiek centrum.

Voor het beoordelen van een logistieke locatie zijn onderstaande kenmerken, die zijn gebruikt bij het samenstellen van de ranking 'logistieke hotspots', van belang:

  • Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te kijken naar de beschikbaarheid van bouwgrond. Is er voldoende bouwgrond beschikbaar, ook met het oog op de toekomst zodra men wil uitbreiden? En wat is de kwaliteit van de directe omgeving? Dat heeft vervolgens weer gevolgen voor de waarde van het vastgoed.
  • Is er een goede infrastructuur aanwezig? Om de verdeling van goederen soepel te laten verlopen is het van groot belang dat er een goede, en de geschikte soort voor uw producten, infrastructuur aanwezig is. Gaat u bijvoorbeeld uw goederen internationaal verspreiden, dan is het wellicht van belang dat er een vliegveld in de buurt is? Komen ze over het water? Dan een locatie met havenfaciliteiten in de buurt.
  • De bereikbaarheid van logistieke knooppunten door middel van deze infrastructuur is ook van belang. Logistieke knooppunten zijn bijvoorbeeld de verbindingen tussen Rotterdam en Antwerpen, of tussen Rotterdam en het Duitse achterland.
  • Daarnaast is de beschikbaarheid van personeel een belangrijk criterium. Vooral in deze tijd, (geschikt) personeel is schaars. Zijn er hoog opgeleide of juist lager opgeleide medewerkers nodig? Zit er wellicht een passend opleidingsinstituut in de buurt voor toekomstige medewerkers? Vervolgens kan er voldoende arbeidspotentieel aanwezig zijn, maar zijn deze medewerkers ook bereid om voor het betreffende bedrijf te werken? Inzetbaarheid en motivatie van medewekers in een bepaald gebied is dus ook een belangrijk aandachtspunt.
  • Ondersteunt de betreffende gemeente de plannen? Het is goed om na te gaan wat voor soort bestemmingsplannen er zijn en of uw bedrijf daartussen past. Niets is zo frustrerend (en kostbaar) als oponthoud tijdens het ontwikkel-/bouwproces.

E-commerce

De ontwikkeling dat de consument steeds meer online aankopen doet, zorgt voor een grote opkomst van een andere tak van de logistiek; de e-commerce. Deze markt vereist weer een andere locatie dan een B2B distributeur. We spreken bij e-commerce van een B2C markt en dat zorgt voor intensievere vervoersstromen. Daar waar bij B2B op gezette tijden, vaak herhaaldelijke artikelen naar één locatie gebracht moeten worden, wordt bij de B2C markt het artikel bij de consument thuisgebracht. Daar zijn de factoren snelheid en flexibiliteit van groot belang. Dat resulteert tevens in het ontstaan van 'hubs' rondom de steden die 'the last mile' zo snel mogelijk kunnen overbruggen.