Actueel

Arbeidsmarkt steeds belangrijker bij locatiekeuze distributiecentra

Terug naar het overzicht
Gepubliceerd op 25 juni 2018

Er is een steeds groter tekort aan geschikt personeel in de sector logistiek en transport. Met name aan het aantal beschikbare logistieke medewerkers en chauffeurs schort het. Dit heeft als gevolg dat de strategische keuze voor een locatie, naast de traditionele locatiecriteria als prijs en infrastructuur, steeds vaker gebaseerd wordt op de beschikbaarheid van geschikt personeel.

GROEI DISTRIBUTIECENTRA

Nederlandse consumenten schaffen steeds vaker producten online aan. Voor dit jaar wordt er zelfs een online omzet van 26,3 miljard verwacht. Dit zou een groei zijn van 17 procent ten opzichte van het jaar 2017. Al deze online aankopen dienen natuurlijk ook opgeslagen, verzameld en verspreid te worden. Als gevolg hiervan zijn er steeds meer distributiecentra benodigd. Uit onderzoek van Stec groep blijkt dat logistiek vastgoedpartijen in Nederland de komende jaren ruim 4 miljoen vierkante meter aan logistiek vastgoed willen realiseren. Dit zorgt voor een stijgende vraag naar personeel, maar daar overschrijdt de vraag het aanbod inmiddels.

STEEDS GROTER TEKORT

Er is een steeds groter tekort aan geschikt personeel in de sector logistiek en transport. Met name aan het aantal beschikbare logistieke medewekers en chauffeurs schort het. Een reden hiervan is de vergrijzing en verkrimping van de beroepsbevolking. In de logistieke sector is dit zelfs sterker dan in diverse andere sectoren.

LOCATIEKEUZE STEEDS VAKER GEBASEERD OP BESCHIKBAARHEID PERSONEEL

Dit heeft als gevolg dat de strategische keuze voor een locatie, naast de traditionele locatiecriteria als prijs en infrastructuur, steeds vaker gebaseerd wordt op de beschikbaarheid van geschikt personeel. Inditex bijvoorbeeld heeft om die reden vorig jaar mei besloten hun XXL distributiecentrum te realiseren op Lelystad Airport Businesspark. Hierbij is ook gekeken naar de afstand die het personeel moet reizen. Bij de locatiekeuze is ook Limburg als optie voorbij gekomen, maar hier is uiteindelijk niet voor gekozen vanwege de twijfel aan genoeg geschikt personeel in die regio. Beschikbaarheid van het personeel in de regio Almere-Lelystad was dus één van de belangrijke criteria bij de locatiekeuze en dit zal steeds vaker het geval zijn.

Bronnen:

  • https://www.ecommercenews.nl/online-omzet-2018-e263-miljard/
  • https://www.logistiek.nl/warehousing/nieuws/2018/06/groei-in-xxl-distributiecentra-houdt-aan-101163739
  • https://www.stlwerkt.nl/media/media/domeinen/organisatie%20en%20leidinggeven/arbeidsmarktrapportage-2016-web.pdf
  • https://www.logistiek.nl/warehousing/nieuws/2018/04/almere-lelystad-een-logistieke-hotspot-in-wording-101163257
  • https://www.logistiek.nl/warehousing/nieuws/2017/11/159839-101159839

DE ROL VAN NEDERLAND
Met de haven van Rotterdam is Nederland een lucratieve stop langs deze Nieuwe Zijderoute: samen met Antwerpen vormt het gebied de toegangspoort tot het Europese continent. In 2016 kocht de Chinese scheepsgigant COSCO maar liefst 35 procent van de Rotterdamse Euromax Terminal op, waarmee het bedrijf de regio aanmerkt als cruciaal voor de verdere uitbouw van de route. Behalve de strategische ligging is China geïnteresseerd in de hoogontwikkelde industrie en het economische aantrekkelijke klimaat. In datzelfde jaar is de eerste directe spoorverbinding tussen Tilburg en China tot stand gekomen, welke later is doorgetrokken tot Rotterdam. De Chengdu – Tilburg – Rotterdam Express is opgezet door GVT Intermodal. En de ontwikkelingen gaan razendsnel. Nieuwe verbindingen en railterminals schieten als paddenstoelen uit de grond en het proces verloopt steeds soepeler. Zo krijgt Coevorden bijvoorbeeld ook een rechtstreekse spoorverbinding, de nieuwe vrachtlijn van Graaco gaat C2C heten (Coevorden to China). Ook kwam er recentelijk een railverbinding tussen Venlo en Chongqing tot stand dankzij New Silkway Logistics. Buiten de zeehavens kent Nederland een aantal trimodale terminals (in ontwikkeling); in bijvoorbeeld Venlo, Veendam, Tilburg, Oss, Venlo, Deventer, Waalwijk en Bleiswijk. In het onderstaande kaartje zijn alle (gecombineerde) rail en barge terminals gemarkeerd.

GROEI CONTAINEROVERSLAG
Volgens een prognose van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid neemt de containeroverslag van en naar het spoor in Nederland vanaf 2014 tot 2030 toe met 59 procent bij een lage en met 81 procent bij een hoge economische groei. Voor 2040 bedraagt de groei naar schatting respectievelijk 93 en 133 procent. De containeroverslag op en van het spoor groeit naar verwachting sneller dan die op en van de binnenvaart. Al moet je hierbij wel in acht nemen dat containeroverslag op en van de binnenvaart bijna vier keer zo groot is als die op en van het spoor.

CONCLUSIE
Het spoor biedt ondernemers in en rondom de logistieke sector mooie kansen en is absoluut de overweging waard. Met de komst van nieuwe verbindingen en railterminals worden de kaarten opnieuw geschud – gedeeltelijk dan. Met de locatie-inventarisatieservice van Bouwgrondvinden.nl word jij geholpen bij het vinden van het ideale bouwkavel. Neem voor meer informatie contact op met Mark de Graaf – 06-163 794 78 of mark@bouwgrondvinden.nl

Contact

Benieuwd wat Bouwgrondvinden voor jou kan betekenen? Wij komen graag in contact.

Neem je liever zelf contact op? Dat kan natuurlijk ook.